wtorek, 2 lutego 2016

Ty2 - 1387

Stoi na stacji lokomotywa ciężka, ogromna, już ledwo sapie, już ledwo zipie.Na stacji kolejowej Chojnice na torach odstawczych stoi sobie i rdzewieje parowóz Ty2 -1387. Zapomniany dla jednych kupa żelastwa nikomu nie potrzebna, dla innych wręcz odwrotnie przyjacielsko nazwany TYMEK. Często koło niego przechodzę i patrzę ze smutkiem jak systematycznie niszczeje i ulega dewastacji. Pomyślałem sobie ostatnio że może jest nadzieja na uratowanie go i odrestaurowanie. Budowa Węzła Integracyjnego w Chojnicach, mogłaby się okazać zbawienną w tej sprawie. Parowóz byłby wizytówką i zarazem chlubą naszego Węzła ,nowoczesnego z elementami historycznymi odpowiednio wyeksponowanymi np jak wspomniany parowóz.Pamiętam dawno temu Pan Burmistrz mocno się zaangażował żeby TYMEK pozostał w Chojnicach.Były nawet propozycje że parowóz trafi do Parku Tysiąclecia, ale temat umarł śmiercią naturalną.Miały być konsultacje z kolejarzami, gdzie parowóz miałby stać, ale ostatecznie ich nie przeprowadzono.Obecnie jest już wybrana koncepcja budowy Węzła, ale dominuje w niej chęć burzenia tego co jest na dworcu. Nad Dworcem 10 i 12 oraz Noclegownia przeznaczone do rozbiórki, w pierwszym przypadku pod Dworzec PKS, a w drugim 30 miejsc parkingowych.Idąc tym tokiem myślowym można przewidzieć los TYMKA - złomowanie !. Wiadomo że głównym decydentem w podejmowaniu decyzji jest rachunek ekonomiczny i oszczędzanie.Panu Burmistrzowi udało się znaleźć 150 tysięcy zł wybieg dla psów, to i dla TYMKA może okażę się równie hojny.Historia kolejnictwa w Chojnicach jest chyba równie ważna, a TYMEK jest jej ważną częścią. Moim zdaniem najlepszym miejscem dla tego parowozu jest Węzeł i kiedy jak nie teraz jest szansa na uratowanie Ty2-1387. Tylko że już teraz trzeba podjąć odpowiednie decyzje i szukać kasy na ten cel. Warto uratować ten parowóz, jeżeli mamy go w Chojnicach.

2 komentarze:

  1. Panie Andrzeju, dla mnie TY2-1387 to przepiękny parowóz. Niesamowity kawał ciężkiej historii. Z bliska, pomimo jego stanu prezentuje się majestatycznie. Kilka m-cy temu byłem tam i zrobiłem kilka fotek, za co dostałem opieprz od pracowników kolei :) Było warto. Jakby go pocięli na żyletki to byłaby strata. Jest jeszcze jedno miejsce, które na nieszczęście niszczeje. Schron przeciwatomowy. Byłem nawet w środku, ale zgody na zdjęcia nie dostałem. Szkoda, bo bardzo bym chciał. Dla mnie to miejsce jest niesamowite. Takie miejsca są dzisiaj atrakcja turystyczną. Jakbym miał pieniądze, to bym je ratował za wszelką cenę. Dla kogoś TYMEK to sterta złomu. Schron - kupa gruzu, a dla mnie to kawał historii miasta, które zmienia się powoli w parking.

    OdpowiedzUsuń
  2. Panie Wojtku zgadzam się w 100 %, bo to jest kawał historii.Tylko patrząc jak się rozwija sprawa dworca, najlepiej jest zburzyć i problem z głowy. Konserwator na początku miał wątpliwości co do Noclegowni, a teraz zmienił zdanie.Mam wrażenie że jak będzie potrzeba, to wszystko będzie można zburzyć.Wystarczy nam na tym dworcu duży parking i wprowadzić opłaty.Ciekawi mnie los żurawi wodnego na peronie 2, czy zabytkowe pompy wody na każdym z peronów - czyżby kasacja ?.Moim zdaniem dokona się tu gwałtu na historii.

    OdpowiedzUsuń